Energidirektörens emeritus tankeförsök

Sopor

Kunden har alltid rätt, sägs det. Är det så? Har kunden rätt att besinningslöst skälla på personalen i kundservice, kalla dem vid könsord och vräka ur sig otidligheter, till och med hota dem? Naturligtvis inte. Men det är vad som nu sker dagligen.


Kommunmedborgare ogillar kommunfullmäktiges beslut om ny insamlingsordning med skilda kärl för matavfall och restavfall. Då anser man sig ha rätt att häva ur sig vad som helst mot den personal som utför jobbet, både i kundservice och renhållningen.

 
En ny insamlingsordning, 13 000 nya kärl och ändrade hämtturer. Fel uppstår. Är det en ursäkt för att okväda och hota Uddevalla Energis personal? Naturligtvis inte. Men det sker, ibland med så allvarliga konsekvenser att medarbetare blir akut sjuka.


Har vi tappat allt sinne för rim och reson? Alla kunder har definitivt inte rätt.