Energidirektörens emeritus tankeförsök

Telefonihaveri

Aller Media fakturerar för en gåvoprenumeration jag inte har en aning om och som jag inte beställt. Misstag gör vi alla. Det är ju bara att rätta till.

 

På fakturan hänvisas till kundservice med ett telefonnummer, inte e-postadress. Ringer. Kommer ihåg trycket på kundservice i elbranschen för några år sedan och det kaos som stundtals utbröt när vi inte klarade att möta kundernas behov. Vi lärde oss. Fyrstad Krafts (saligt i åminnelse) kundservice bestämde sig för att bli vinnare i "SM i telefoni" - och lyckades!

 

Nu borde företagen ha lärt sig, tror jag. Efter 38 minuter ("du har nu plats fem i kön") kommer jag fram. Den trevliga kundservicemedarbetaren meddelar efter fem minuters väntan med usel musik i telefonen (hon kan inte se fakturan, säger hon!) att hon löst en del av problemet. Hon ber mig tala med en kollega om det andra problemet - att jag inte betalat min faktura (vilket jag har).

 

Efter ytterligare 13 minuter i telefonkö får jag tala med ännu en trevlig kundservicemedarbetare, som inte har någon information om ärendet (ärendehanteringssystem?) och konstaterar att det inte finns något problem. Fakturan är betald.

 

Totalt 57 minuter och 30 sekunder i Aller Medias kundservice. Fick dock förlängning av prenumerationen med fem nummer som kompensation. Trevligt.

 

Jag antar att Aller Medias kundservice inte har en tanke på att ställa upp i SM i telefoni.