Energidirektörens emeritus tankeförsök

Telia i botten

I kundnöjdhetsundersökningar hamnar Telia i botten. Det är lätt att förstå varför.

 

I början på december, då jag befann mig i Spanien, blev jag kontaktad av en säljare från Telia, som erbjöd mig sänkt månadskostnad och hårdvara i utbyte mot att jag band abonnemanget i två år.

 

Jag accepterade på villkor att hårdvaran skulle leveras efter att jag återvänt till Sverige i början på januari. Säljaren meddelade, efter att ha kontrollerat med den egna organisationen, att så skulle ske. Jag godkände avtalet.

 

Säljarens utsago var rent nonsens. Redan dagen därpå får jag ett sms som meddelar att hårdvaran kan hämtas på utlämningsstället. Det kan jag inte av uppenbara skäl och kontaktar kundtjänst med mejl - det går inte arr ringa till Telia - som svarar att hårdvaran kommer att returneras, men det är ”bara” att kontakta kundtjänst när jag kommit hem, så ordnar det sig.

 

Det gör jag. Inget händer. Jag påminner. Blir uppringd vid ett tillfälle då jag inte kan svara. Det går inte att ringa tillbaka. Får ett mejl där Telia meddelar att de ringer igen senare samma dag och att returen av hårdvaran betraktas som utnyttjande av ångerrätten. Telia återkommer naturligtvis inte. Inte heller nästa dag.

 

Jag skickar då ett mejl att jag uppfattat att jag utnyttjat min ångerrätt och att avtalet om bindning inte gäller. Telia bekräftar genom att avsluta ärendet.

 

Det är väl svårt att föreställa sig ett sämre kundbemötande än Telias. Återstår att undersöka om det finns seriösa teleoperatörer i Sverige.